25 jan A sikeres márkák titka az egyszerűség?

Simple is smart

Korábbi cikkemben már utaltam rá, hogy a 2014-es online stratégiában kiemelt helyet kell szentelni az egyszerűségnek. Az emberek egyre jobban belefáradnak a túlbonyolított világába, és az egyszerű dolgokért akár többet fizetni is hajlandóak.

A témára egy remek könyv, Alan Siegel és Irene Etzkorn munkája a Csak egyszerűen! irányította rá a figyelmemet.

Alan Siegel a fenti TED-es előadásában a következő módon definiálja az egyszerűséget: “Az egyszerűséget úgy értelmezem, mint egy eszközt, mellyel világos kommunikációt, átláthatóságot, empatikus hozzáállást, a kommunikációba épített emberséget érhetünk el.”

A legzseniálisabbak nyomában: A 30 éves Macintosh

1984. január 24-én mutatta be Steve Jobs a Macintosh-t, mely üzleti értelemben nem volt különösebben sikeres, mégis elindította az Apple felfelé ívelő pályáját.

A cég sikerének titka sokak szerint abban rejlik, hogy az Apple értékrendszerében kiemelt szerepet kapott az egyszerűség. Steve Jobs gyakran hangoztatta, hogy a design központi eleme az egyszerűség, hogy a termékek “ösztönösen használhatóak” legyenek. A egyszerűség elve a vállalatnál számos más téren is visszaköszönt. Például mikor Steve Jobs visszatért az Apple-höz, számos termékkör fejlesztését leállította, hogy csak a lényegre tudjanak koncentrálni: 1998 végére 350-ről 10-re szűkítették a kínált termékek számát. A nemet mondás művészetére Jobs joggal büszke volt: “Legalább olyan büszke vagyok arra, amit nem csináltunk meg, mint arra, amit igen”.

Globális márka egyszerűségi index

A Siegel + Gale már negyedik alkalommal mutatta be 2013 végén a “Global Brand Simplicity Index” nevű tanulmányt, amely az egyszerűség hatását a bevételre, a márkahűségre és az innovációra vonatkozóan vizsgálja. Több mint 500 márkát értékeltek a 25 iparágban, mintegy 10.000 fogyasztóval készült felmérés alapján Észak-Amerikában, Európában, Ázsiában és a Közel-Keleten.

Simplicity pays

A tanulmány fő tanulságai a következők voltak:

  • Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és Németországban a brandek a nagyobb egyszerűség révén 50 milliárd dollár plusz bevételre tettek szert
  • A fogyasztók 75 százaléka nagyobb valószínűséggel ajánl egy márkát, ha egyszerűbb a brand élmény és a kommunikáció
  • Az USA-ban mintegy 29 százaléka a fogyasztóknak úgy nyilatkozott, hogy akár 4,6 százalékkal többet is hajlandó költeni, ha egyszerűbb a márka élmény

Gyakorlatilag a kutatás csak megerősítette a korábbi évek tanulságait. Amikor a fogyasztók egyszerűséget tapasztalnak a márkával való érintkezés során, nagyobb eséllyel alakul ki mélyebb bizalom és hűség. A 2013-as egyszerűség Indexek alapján kijelenthetjük, hogy azok a márkák amelyek hajlandóak egyszerűsíteni a vásárlói élményt több bevételre tehetnek szert.

A 2013-as globális márka egyszerűség Index Top 10 brandje

  1. ALDI
  2. Amazon
  3. Google
  4. McDonald’s
  5. KFC
  6. Carrefour
  7. C&A
  8. Samsung
  9. IKEA
  10. Pizza Hut.

Az egyszerűsítés három alappillére

A fent említett könyv, a “Csak egyszerűen!” szerint, azoknak a vállatoknak és állami szerveknek, akik elszánták magukat az egyszerűsítésre, a következő pillérekre kell felépíteniük a stratégiájukat:

  • empátia
  • lényeg
  • érthetőség

Empátia: Mivel az egyszerűsítés célja, hogy egymáshoz közelebb hozza a vállalatot és a fogyasztót, a folyamatot a másik fél körülményeinek megismerésével és megértésével kell kezdenünk.

Lényeg: Minél jobban megértjük az igényeket, annál megalapozottabb döntéseket hozhatunk. Ezért a megterhelően sok választási lehetőség közül kiválasztjuk a legjobbakat (lásd Apple).

Érhetőség: A túlbonyolítás elsődleges oka a túlságosan sok, erőfeszítések árán értelmezhető információ, melynek feloldása kritikus (lásd egy bankkártya szerződést, vagy állami példának az adóbevallást).