10 dec Hol tart a konverzió optimalizálás 2015-ben?

Az Econsultancy már 7 éve minden év végén elkészíti a Conversion Rate Optimization Report-ot nevet viselő tanulmányát, idén is így történt. A kutatásban mintegy 6000 brit vállalkozás vett részt, a felmérésből most is kiesett néhány elgondolkodtató adat.

Mivel a magyar piac eléggé más, a következő lépések megtervezésekor kalkuláljuk be azt is, hogy a hazai környezetben van némi lemaradás. Maga a riport egyébként egy fizetős doksi, de a lényeget alant összegyűjtöttem.

A CRO növekszik, de még mindig gyerekcipőben jár

Nagy meglepetést azért nem látni a trendekben, még bőven van hova fejlődni. És ugyebár a UK piac volt a felmérés tárgya, ami sokszorosa méretében a magyarnak.

  • A konverziós arány 70%-al növekedett a felmérésben résztvevő cégek visszajelzése szerint, ami egy elég masszív növekedés, ha elhisszük. Ugyanakkor:
  • A résztvevők még mindig elégedetlenek, csak 27%-uk nyilatkozott úgy, hogy kielégítő konverziós arányokat tud felmutatni.
  • Az emberek és a megfelelő process hiánya jelentik a legnagyobb kihívást a konverzió optimalizálási sikerekben – és nem a technológia vagy a toolok. Saját tapasztalataim is igazolják a tendenciát. Érdekes módon a budget hiány is felmerül gátló tényezőként, általában pedig egy jó CRO program remek megtérülést biztosíthat, de csak hosszútávon, vélhetően ezért nem szeretnek rá költeni.
  • Ehhez képest érdekes, hogy a válaszolók fele elmondása szerint két vagy több dedikáltan konverzió optimalizálással foglakozó szakembert alkalmaz. Ha ez igaz, akkor jó úton haladnak, mert legalább egy dedikált CRO szakember durván 16-20% konverziós arány növekedést tud hosszútávon elérni. Magyarországon bevallom még nem találkoztam házon belüli dedikált CRO szakemberrel, remélem csak a látszat csal.
  • Implementáció tekintetében a perszonalizációs rendszerek jelentik a legnagyobb kihívást, ebben elég nagy volt az egyetértés, 94% gondolta így.

 

Milyen metódusokat használtak konverzió optimalizálásra?

conversion_rate_tactics
Talán nem annyira meglepő módon az A/B tesztelés még mindig a legnépszerűbb. Örvendetes tendencia, hogy az ügyfél felmérések, a costumer journey elemzés  és a szegmentálás is feltörekvőben van. Egyébként a costumer journey analízist akarják a második legtöbben használni a jövőben, amit csak a személyre szabás előz meg.

Mit tesztelnek?

Az alábbi diagram szerint a három legkönnyebben tesztelhető elem szokott lenni a kísérletek tárgya, a CTA gombok, a page layout, a szöveg.

testing_areas

Fontos tanulság, hogy az olyan a konverzióra nagy hatást gyakoroló tényezők, mint például a checkout process tesztelése nem igazán jellemző sajnos. A belső kereső tesztelése is csupán a válaszolók 32%-ára jellemző, pedig annak optimalizálása elég komoly versenyelőnyt biztosíthat.

Mit a legkönnyebb implementálni?

Ahogyan említettem a cikk elején a legnehezebb a személyre szabott rendszereket implementálni, de az alábbi ábrából az is kiderül, melyik eszközöknek a legegyszerűbb az implementációja a visszajelzések szerint:

difficulty

Nincs meglepetés, az látszik a kutatásban, hogy az online felmérések, és az A/B tesztek implementációja a legegyszerűbb (amelyek arányaiban ugyebár meglehetősen népszerű eszközök, talán éppen ezért), és még a szöveg optimalizálás is ebbe a körbe tartozik. Ugyancsak viszonylag egyszerű az implementálása a kosárelhagyási email emlékeztetőknek: ezt az eszközt például Magyarországon még nem igazán használják ki.

A konverzió optimalizálási riport néhány tanulsága

A riportból ki lehet olvasni néhány CRO insightot, ezek szerintem a következők leginkább:

  1. Többféle módszer alkalmazása: Nem csak A/B teszt van a világon (sőt tudományos alapossággal felállított hipotézis nélkül semmit sem ér), a többi eszköz (például email marketing) mixelésével nagyobb hatást lehet elérni.
  2. A perszonalizáció hatalmas potenciált jelent: A többség szerint a perszonalizáció nagyon értékes eszköz, de rendkívül nehéz implementálni. Érdemes először kisebb kaliberű személyre szabási eszközök tesztelésével kezdeni.
  3. UX review használata hipotézisek felállításához: A kutatás tanulsága szerint a UX vagy usability elemzéseket nem használják fel tesztelési ötletek forrásaként, ami egy elég nagy hiba. Az ilyen elemzések a UX best pratice-k alapján készülnek (vagy iparági tapasztalatok), és nincs garancia rá, hogy az adott kontextusban működőképesek lesznek az egyes javaslatok.
  4. Emberek > toolok: Szerintem “super important” és itthon különösen, hogy legyen szakérő támogatás. Önmagában a toolok nem segítenek, hacsak nincs valaki/valakik akik stabil szakmai tudás és tapasztalat birtokán elő tudják állítani az insightokat.

Amennyiben úgy érzed, hogy nálad is  javíthatóak a konverziós arányok, fordulj hozzám.