Oklab: A Színek Új Dimenziója Björn Ottossonnal
Fedezd fel a kulisszák mögött Björn Ottosson, a svéd mérnök történetét, aki megalkotta az Oklab színtér modellt. Ez a modell egyszerű, mégis hatékony, jó árnyalat-egyenletességgel rendelkezik, miközben a világosságot és telítettséget is jól kezeli — és „rendben van” használni.
Mi is az Oklab?
Az Oklab egy új perceptuális színtér, amelyet Björn Ottosson hozott létre, és amelyet minden jelentős böngésző támogat. Philip Jägenstedt interjújában Björn elmeséli, hogyan és miért alkotta meg az Oklabot, és hogyan terjedt el az ökoszisztémában.
Színek és a Színérzékelés
Philip: Mesélj egy kicsit magadról, Björn.
Björn: Éveken át dolgoztam a játékiparban, olyan játékokon, mint a FIFA, Battlefield és Need for Speed. Mindig is érdekelt a technológia és a művészetek kölcsönhatása. Mérnök vagyok, de mindig is érdekelt mindkét terület.
Philip: Miért olyan nehéz a színekkel dolgozni?
Björn: Intuitívan a színek egyszerűnek tűnhetnek. Egy szín lehet világosabb vagy sötétebb, lehet kékebb vagy zöldebb, és így tovább. Mindenki, akinek normális a színlátása, hasonlóan érzékeli a színeket, és ez modellezhető. Azonban a színek szoftveres manipulálása gyakran nem egyezik meg az emberi színérzékeléssel. A legelterjedtebb színtér az sRGB, de a HSL is gyakori a színek kiválasztásakor, amely szintén az sRGB-re épül.
Oklab Kifejlesztése
Philip: Mi az Oklab, és hogyan hoztad létre?
Björn: A játékiparban dolgozva néha egyszerű színmanipulációkat szerettem volna végezni, mint például egy szín sötétítése vagy árnyalatának megváltoztatása. Kutattam a meglévő színtér modellek után, és arra a következtetésre jutottam, hogy mindegyik valamilyen szempontból problémás.
Az Oklab az én próbálkozásom, hogy megtaláljam a jobb egyensúlyt, valami Lab-szerűt, de „rendben van”. Az Oklabot a CIECAM16 és az IPT színtér modellek alapján hoztam létre. Az Oklab jó árnyalat-egyenletességgel rendelkezik, és jól kezeli a világosságot és telítettséget.
Az Oklab Terjedése
Philip: Hogyan terjedt el az Oklab ilyen gyorsan?
Björn: Meglepett engem is! Írtam egy blogbejegyzést, és megosztottam Twitteren. Sok kapcsolatom van a játékiparban, és néhány a vizuális effektusok iparágában. A blogbejegyzés sokkal szélesebb körben terjedt el, mint gondoltam. A kódja mindössze 10 sorból áll, így sok nyílt forráskódú könyvtár átvette.
Az Okhsl Színtér
Philip: Mi az Okhsl?
Björn: Az Okhsl egy kompromisszumkísérlet. Megőrzi az Oklab viselkedését a nem nagyon telített színek esetében, közel a szürkéhez, és ezen túl kinyúlik egy hengerbe, amely tartalmazza az összes sRGB színt. Az Okhsl bonyolultabb, mint az Oklab, de elkerülhetetlen kompromisszumokat igényel.
Végső Gondolatok
Philip: Mi a kedvenc színed?
Björn: A burgundi. A burgundi, a sötét zöldek és a tengerészkék a kedvenceim.
Philip: Köszönöm az idődet, Björn. Remélem, olvasóink tanultak valamit, és emlékeztetem őket a kiváló blogodra, ahol mélyebben is foglalkozol az Oklabbal és az Okhsl-lel.
Björn: Köszönöm!
Források: Philip Jägenstedt interjúja Björn Ottossonnal, Oklab hivatalos dokumentációja, Hacker News, W3C.
Leave a Reply