Az AR jövője: Kihívások és lehetőségek a közösségi interakciókban
Az idei év nagy ígéreteket tartogat az augmented reality (AR) világában. A Vision Pro, a Snap Spectacles és a legújabb Meta Orion révén úgy tűnik, végre elérkezett az idő, hogy az AR szemüvegek meggyőző személyes eszközökké váljanak, amelyek akár a mobiltelefonokat is helyettesíthetik (bár még évek vannak hátra). Azonban van egy probléma: míg a technológia készen áll, a tervezési gondolkodásmódunk nem tart lépést.
Az AR interakciók társadalmi vonatkozásai
Ma az AR interakciók túlnyomórészt önközpontúak, figyelmen kívül hagyva a közösségi és nyilvános tereket, amelyeket megosztunk. Amikor felveszed az AR szemüveget, vagy a telefonodat használod, hogy „elkapj” valamit, nemcsak a digitális világgal lépsz interakcióba — a valóságban is közvetíted a cselekedeteidet. Mi történik, amikor ezek a magánjellegű interakciók zavarni kezdik a körülötted lévő embereket? Hogyan reagálnak mások? Elkerülés vagy kényelmetlenség?
Ez nem csupán technológiai kérdés; ez a társadalmi etikett kérdése is. Az AR új konfliktusokat teremt a nyilvános terekben, amelyek korábban nem léteztek. Itt az ideje megkérdezni: Hogyan formálja meg az ilyen elterjedt AR eszköz a társadalmi interakcióinkat? Hogyan kellene irányítanunk a tervezést?
Az AR használata a mindennapokban
Képzelj el egy jelenetet: valaki áll egy parkban, a telefonját tartva, és próbál valamit elkapni a képernyőjén. Vagy képzelj el valakit, aki AR szemüveget visel, és a kezét lengeti, hogy interakcióba lépjen egy digitális objektummal, amelyet mások nem látnak. Olyan, mintha elzárkózna a világ többi részétől, csapdába esve a saját digitális buborékjában. Az interakciók magánjellegűek, de a gesztusok nyilvánosak. Ez a diszkonektáltság zavaros, sőt, néha zavaró helyzeteket teremt.
Például a Pokémon Go megjelenésekor az emberek özönlöttek a nyilvános terekbe, hogy virtuális lényeket fogjanak. Ez szórakoztatónak hangzik, igaz? De ha 2016-ban a Central Parkban tartózkodtál, hallhattad a káoszt: emberek ütköztek egymással, eltorlaszolták az utakat, és általában olyan módon viselkedtek, ami senki más számára nem volt érthető.
Az AR hatása a társadalmi interakciókra
Az AR nem csupán a képernyőn létezik; fizikai teret foglal el és befolyásolja a testmozgásokat. Amikor fényképet készítesz a telefonoddal, a körülötted lévők megértik, mit csinálsz, mert ez egy közös társadalmi viselkedés. Az AR viszont mindig foglal el nyilvános teret a tartalom, virtuális objektumok megjelenítésére. A testmozgásaid megváltozhatnak a virtuális objektumok jelenlétében, hasonlóan ahhoz, mintha az objektum valós lenne. Az emberek számára ez furcsának tűnik, és nehezen értelmezik a cselekedeteidet, mivel nincsenek kialakult társadalmi jelek az AR interakciók körül.
Ez nem a felhasználó hibája. Az AR rendszerek okozta probléma, hogy helyet foglalnak el az egyéni interakciók számára, figyelembe véve másokat. A testmozgások, amelyeket az AR kivált, az egyetlen jelek, amelyeket mások próbálhatnak értelmezni, és nehéz megmondani, hogy egy agresszív gesztus fontos dolgot jelent-e, vagy hogy egy kinyújtott kar azt jelzi, hogy valaki használni szeretné azt a területet.
Lehetőségek a tervezésben
Ahogy az AR egyre inkább beépül a mindennapi életünkbe, a zavarok egyre gyakoribbá válnak. A technológiai cégek sok erőforrást költenek a fizikai világ élő beolvasására az AR rendszerek számára, mivel a fizikai világ a természetes korlát a kibővített tartalom megjelenítésére. A tervezőknek figyelembe kell venniük a felhasználót és a körülöttük lévő embereket is. Hogyan tervezhetünk olyan élményeket, amelyek magával ragadóak a felhasználó számára, de nem zavarják meg a többieket? Íme néhány megközelítés, amelyet érdemes megfontolni:
- Minimális testmozgás használata: Az interakciók minimalizálása segíthet csökkenteni a zavarokat.
- Felhasználói határok meghatározása: A felhasználók számára lehetőséget adni a határok megrajzolására segíthet a biztonságosabb interakciók kialakításában.
- Testmozgások reagálása: A fizikai világban megszokott testmozgásokra való reagálás segíthet a társadalmi etikett fenntartásában.
Az AR jövője izgalmas, de a társadalmi interakciók átalakítása érdekében figyelembe kell venni a közösségi normákat és a felhasználói élményt egyaránt.
Források:
- Niantic AR játék technikai bemutató
- Edward T. Hall proxemika és kinezika tanulmányai
- Unsplash – Dung Anh
- CNET – Celso Bulgatti
Leave a Reply